WhatsApp

Bellen

Mailen

Mathijs Gielen (De Staat) helpt met zijn nieuwe uitzendorganisatie I-Cooks mede-horecaondernemers koks te vinden. ‘Er zijn al genoeg uitzendorganisaties, maar weinig die uit eigen ervaring precies weten wat er speelt binnen de hospitality branche.’

Naam: Mathijs Gielen
Zaak: I-Cooks (En De Staat)
Website: I-cooks

Veel horecaondernemers hebben een grote uitdaging om kwalitatief personeel te vinden. Wat kunnen ze zelf doen om hun positie te verbeteren?

‘In mijn beleving begint het met de juiste behandeling. Dan heb ik het over mensen op de juiste manier belonen en de juiste randvoorwaarden bieden. Inmiddels is er na lange tijd weer een cao, maar die is in mijn ogen niet goed genoeg voor werknemers. Zo zijn de vastgestelde lonen nog lonen ‘aan de onderkant’. Daarnaast zijn er nog steeds ondernemers die overuren niet uitbetalen, maar zien als ‘investering’ in jezelf. Medewerkers zijn de motor van je horecazaak. Je moet dus goed voor ze zorgen.’

‘Goed voor je mensen zorgen is het begin. Mensen hebben namelijk meer te kiezen. Als ik naar Arnhem kijk, dan zie ik dat in nagenoeg elk leegstaand pand een horecazaak opent. Tegelijkertijd neemt het aantal mensen dat van de horecaopleidingen afkomt af. De vijver wordt kleiner en kleiner terwijl meer en meer ondernemers hun hengeltje in diezelfde vijver uitgooien. Wat je dan krijgt, is dat koks van de één naar de ander gaan hoppen. Als mijn chef-kok vertrekt naar de buurman, dan vertrekt de chef-kok van een andere buurman weer naar mij bij wijze van spreken. Er ontstaan tekorten en onrust.’

Daar komt I-Cooks als oplossing om de hoek kijken?

‘Als horecaondernemer zag ik inderdaad de noodzaak om me heen. Zo ontstond I-Cooks: dé uitzendorganisatie die de Nederlandse hospitality branche voorziet van de beste keukenprofessionals uit het buitenland. Mijn vriendin Lisanne runt nu De Staat, ons restaurant in Arnhem, en ik ben erg druk met het invullen van vacatures.’

Biedt I-Cooks een tijdelijke of structurele oplossing?

‘Meer structureel dan we vooraf verwachtten maar wel hoopten. Met I-Cooks dachten we in eerste instantie met tijdelijke oplossingen te kunnen helpen, voor zo’n half jaar. Maar we zien dat kandidaten ook voor langere tijd willen blijven. Er zijn zelfs voorbeelden van mensen die via ons bij een horecazaak binnenkwamen, maar inmiddels in eigen dienst zijn overgenomen. Dan is ons doel nog meer behaald. Zo kunnen we echt ons steentje blijven bijdragen aan de groei van de Nederlandse horeca!’

Hoe ben je begonnen?

‘We zijn vorig jaar september ‘from scratch’ begonnen. We hebben eerst tientallen buitenlandse bureaus en partners benaderd en bezocht. We zochten naar partijen die in eigen land voor ons de juiste kandidaten zochten en waarvan we zeker wisten dat we ze konden vertrouwen. Omdat ondernemers die ons inschakelen ook op ons vertrouwen. Daarom hebben we écht de tijd genomen om een goed netwerk op te zetten. Pas in maart, toen het netwerk stond, hebben we de eerste kandidaat geplaatst. Nu, ruim een half jaar verder hebben we ongeveer 70 mensen aan het werk. Alles kwam in een stroomversnelling toen we met enkele grotere organisaties gingen samenwerken, zoals Meyer Beheer en Landal Greenparcs.’

Waar komen jullie kandidaten vandaan?

‘Uit vijftien verschillende landen, maar voor tachtig procent uit Spanje en Portugal. Waarvan het grootste deel weer uit Portugal komt. Dat heeft er onder meer mee te maken dat we daar een samenwerking hebben lopen met de hotelschool van Lissabon, een hotelschool met twaalf vestigingen door heel Portugal. Het is geen toeval dat het met name koks uit Portugal en Spanje zijn die in Nederlandse keukens komen werken. De passie voor de keuken is in hun cultuur verweven en de koks hebben een gezonde werkethiek. Ze zijn het gewend om op verschillende locaties te werken. Veel koks uit deze landen trekken in de zomermaanden naar de kust om daar maandenlang te koken om wat extra’s te verdienen. Nederland is voor hen in dat opzicht ook aantrekkelijk. De arbeidsvoorwaarden zijn een stuk beter en de lonen liggen bij ons wat hoger dan ze daar gewend zijn.’

Waarom is het voor deze buitenlandse talenten aantrekkelijk om namens jullie te komen werken?

‘Er zijn meerdere platforms die werkgevers en werkzoekenden met elkaar in contact brengen, maar wij gaan veel verder dan koppelen. We moeten niet vergeten dat we hier met mensen werken. Daarom regelen wij de hele overstap van het buitenland naar Nederland. Dan hebben we het over huisvesting op maximaal 30 of 40 minuten van de werklocatie. Maar ook alle administratie: van opname in het Basisregistratie Personen, een Burgerservicenummer tot verzekeringen. Onze medewerkers rekruteren we voor langere tijd, omdat het voor hen niet interessant is om voor minder dan één of twee maanden naar het buitenland te gaan. Alleen de reis naar Nederland vergoeden we niet. We houden bewust een kleine drempel om goudzoekers uit te sluiten.’

En waarom is het voor werkgevers aantrekkelijk om jullie in te schakelen?

‘Omdat we van A tot Z alles regelen en de werkgever van de lusten profiteert zonder de lasten. Als horecaondernemer weet ik waar de juiste kandidaat aan moet voldoen. We beschikken inmiddels over een grote database met kandidaten, maar als iemand een concrete vacature wil invullen, werven we vooral gericht. Bovendien loopt een werkgever geen werkgeversrisico. Bij ziekte zijn de kosten voor ons. En mocht een kandidaat toch niet goed bevallen of niet meer nodig zijn, dan kunnen we de samenwerking per direct stoppen. Kandidaten staan namelijk op de payroll. Daarvoor werken we samen met onze Partner Ergon Nederland. Na de afgesproken periode kunnen werkgevers een kandidaat direct in dienst nemen.’

Welke vacatures bedienen jullie met name?

‘Op dit moment gaat het met name om hulpkoks, basiskoks en zelfstandig werkend koks. We merken dat bedrijven het spannend vinden om bijvoorbeeld een buitenlandse souschef of chef-kok aan te stellen. Ook vanwege het taalverschil. Maar buitenlandse souschefs kunnen aan de andere kant veel ervaring met zich meebrengen. Ze hebben vaak al veel verschillende keukens van binnen gezien. En passen zich hierdoor gemakkelijk aan.

Wanneer is jullie missie geslaagd?

‘Een doelstelling benoemen of een gedroomde ambitie hebben zijn verschillende zaken, maar wij hebben voor onszelf bepaald om in 2025 de grootste uitzendorganisatie in de hospitality branche te zijn. Op dit moment focussen we ons op koks. Maar we krijgen ook vraag naar andere functies, zoals naar bedieningsmedewerkers en bartenders. Dit is iets waar we op korte termijn ook naar gaan kijken. Áls we gaan verbreden, dan mag het in ieder geval niet ten koste gaan van de focus. Daarin ligt juist onze kracht. Er zijn al genoeg uitzendorganisaties, maar weinig die uit eigen ervaring precies weten wat er speelt binnen de hospitality branche. Horeca vraagt een bepaald soort mensen, het is een mensenvak.’

 

Bron: https://zin.sligro.nl/zin-in/ondernemerschap/hoe-icooks-horecazaken-aan-koks-helpt

Contact

Vul onderstaand contactformulier in en wij nemen binnen 24 uur contact met u op.